lördag 9 juni 2018

Tips på glutenfria bakverk för sommarens fester


I samarbete med Maxikarkki

Att baka är nått jag alltid gillat och gillar det bara mera ju mera jag sätter tid på att baka. Älskar också att experimentera med ingredienser och försöka få fram olika glutenfria bakverk. Äter själv glutenfritt så det har varit lite av ett måste att lära sig baka utan gluten. Och hittills har det gått hur bra som helst. Nu har jag i samarbete med Maxikarkki fått hem massor med godis att baka av, och oj så roligt det är att baka med olika godis. I detta inlägg kommer jag att tipsa om enkla och lite mera avancerade bakverk för sommarens fester. De flesta av bakverken som förekommer i detta inlägg bakade jag inför mitt examenskaffe. Men delar med mig av några andra recept med som innehåller godis och som enkelt kan beställas hem från Maxikarkki. Maxikarkki är ett företag som säljer massa godsaker online, till super bra priser och dessutom med snabb leverans inom Finland.



Glutenfri blåbärslängd med vaniljfyllning

Första bakverket jag bakade inför min examenskaffe var blåbärs och vaniljlängd med vitchoklad. Detta var då en glutenfri variant, och använde mig av en smidig färdig mjölblandning för bullar och munkar. Som fyllning använde jag mig av vaniljkräm och blåbärssylt. Ovanpå ringlade jag lite Lindts super goda vitchoklad från Maxikarkki.





Biskvier

Om du vill bjuda på nått riktigt sött och gott så är dessa verkligen nått att servera. Biskvier går också att variera oändligt med hjälp av olika fyllningar. Här följer receptet som jag brukar använda mig av.

1. Sätt ugnen på 175 grader och tillred smeten för biskvibotnarna. Riv 150 gram mandelmassa, tillsätt äggvita från 1 ägg samt 0,5 dl socker. Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper och grädda i ugn tills de fått en fin färg. 

2. Tillred smörkrämen. Vispa rumsvarmt smör, 1 äggula och ca 2 dl florsocker till en slät smet. Tillsätt valfritt hackat choklad. Du kan använda dig till exempel av Daim som jag använt mig av eller varför inte nån fräsch fyllning med bär? 

3. Bred smörkrämen på biskvibottnarna. Doppa dem i smält choklad och ställ dem i kylen. 





Pannacotta

Pannacotta är perfekt att bjuda på i små portionsskålar eller glas. Att koka ihop denna är också riktigt enkelt och går snabbt att göra. För ca 6 stycken mindre portioner behöver du 4 dl grädde, 0,5 dl socker, ca 100 gram center eller annan valfri choklad och 2,5 gelatinblad. Koka upp grädden med sockret och smält ner centern. Låt gelatinbladen stå i kallt vatten tills de blir mjuka. Vrid av det mesta vattnet och smält gelatinet i en skild kastrull med lite vatten. Blanda ner gelatinet med de övriga ingredienserna under omrörning. Häll ner i valfria portionsglas. Dessa går också så enkelt att variera med olika chokladsmaker.







7 kommentarer :