tisdag 29 maj 2018

Middagstips: Morotsbiffar med röda linser




Vegetariskt är nått vi försökt få in i kosten här hemma allt mera. Vegetariskt som jag väldigt ofta gjort den senaste tiden är grönsakssoppor, enkelt och gott. Vegetariskt behöver verkligen inte vara tråkigt, utan försöker piffa upp mina soppor med till exempel olika kryddor, färskost samt kombinationer. Även morotsbiffar är nått jag gillat stort, men innan detta hade jag inte prövat på att göra alldeles egna från grunden utan nöjt mig med halvfabrikat. Men  nu är det slut på det, hädanefter ska jag göra dem själva. För så goda blev dessa som jag slängde ihop i söndags till veckans luncher på jobbet. Dessa går att piffa upp de med, med till exempel olika kryddor och varför inte prova använda lite andra grönsaker också?

Hemgjorda morotsbiffar

2 dl röda linser
3-4 rivna morötter
Örter
Citron
2 st ägg
4 msk glutenfritt skorpmjöl
Kryddor som svartpeppar, salt, örtsalt etc

Koka linserna lite längre än paketet anvisar och låt dem stå och vänta. Blanda äggen, kryddorna, örterna och skorpmjölet. Låt detta stå i ca 10 minuter för att svälla. Blanda sist allt resterande ihop och forma till biffar. Stek i olja eller rikligt med smör. Servera med en god kall sås gjord på crème fraiche. 






4 kommentarer :

  1. Roligt att du delar med dig! Ser så gott ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul om du tycker det, dessa var riktigt goda. Rekommenderas:)

      Radera
  2. Åååå va gott det ser ut! Älskar vegetariskt, å morotsbiffar är såååååå gott ;)

    SvaraRadera