tisdag 12 juni 2018

Middagstips: Hemmagjorda glutenfria spenatplättar



Spenatplättar är nått jag alltid gillat. Det började i min barndom då vi åt dom hemma. Måste nog säga att det var en av mina favorit rätter då, så enkelt och så gott med lite sylt. Har dock inte hittat några glutenfria varianter som jag gillat så det blev att försöka knåpa ihop ett recept som är både glutenfritt och laktosfritt. Och dessa är ju också vegetariska, eller lakto-ovo om man vill vara specifik. Som jag tidigare nämnt på bloggen har vi här hemma försökt äta lite mera vegetariskt, och det har vi nog lyckats med riktigt bra måste jag säga. I detta inlägg kommer jag att dela med mig av ett recept på mina favoriter just nu, glutenfria spenatplättar! 



Glutenfria spenatplättar
ca 120 gram färsk spenat
3 ägg
2 dl grädde
8 dl mjölk
50 gram smält smör
salt
6 dl naturligt glutenfritt mjöl (till exempel blandning av bovete, rismjöl och annan valfri mjölsort)

Blenda ihop alla ingredienserna förutom spenat så att det blir en slät smet, mixa till sist ner ner spenaten med stavmixer. Låt smeten stå ca 30 minuter i kylen och stek därefter små plättar med smör. Ät med en klick sylt. Från detta recept får du ca 50 - 70 stycken små plättar vilket är rätt mycket. Men stekte halva smeten och lade sedan resten i kylen så var det bara att steka nya följande dag. Och denna recept går ju att halvera smidigt också. 



14 kommentarer :

  1. Allt med spenat är supergott!

    SvaraRadera
  2. Men gud så gott det såg ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt goda var de, rekommenderas att prova detta recept med spenatplättar😍

      Radera
  3. Har aldrig hört talas om plättar med spenat i men det lät väldigt gott!
    KRAM från livet i Marbella<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte? Här i Finland har vi till och med färdiga att köpa i butik. Fick min inspiration från dem och gjorde mina spenatplättar glutenfria😄 Kram.

      Radera
  4. Lät väldigt spännande och gott! Måste verkligen testa att göra dessa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja riktigt goda är de, perfekta till lunch. Rekommenderar verkligen dessa spenatplättar😍

      Radera
  5. Spännande med spenat i plättar! Det ser gott ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar vara mera ovanligt i Sverige, hemma hos oss i Finland finns det att köpa färdiga plättar i butik. Men äter glutenfritt så fick prova göra ett eget recept🌼

      Radera
  6. Så goda dom pannkakorna ser ut 😍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, älskar dessa spenatplättar😍

      Radera